'Boycott Tesla' ads aired during Super Bowl 2024 spotlight self-driving dangers

„Tesla bojkottjára” hívó hirdetések a 2024-es Super Bowl alatt világították meg az önvezető autók veszélyeit

Ha idén nézted a Super Bowl-t Kaliforniában, Delaware-ben, Michiganban vagy Washington D.C.-ben, lehet, hogy észrevetted a Tesla reklámsorozatát.

Nem, a hirdetések nem Elon Musk elektromosautó-cégét népszerűsítették. Éppen ellenkezőleg, a reklámok kifejezetten arra szólították fel a nézőket, hogy „Bojkottálják a Teslát.”

Ha esetleg lemaradtál ezekről a hirdetésekről vagy nem az említett régiókban tartózkodsz, a Mashable beágyazta az alábbi két Tesla hirdetést.

A hirdetéseket a The Dawn Project készítette, egy olyan szervezet, amelyiknek weboldalán található mottó: „Az emberiség szolgálatába állítani a számítógépeket.” A The Dawn Project éveken keresztül kifejezetten a Teslát vette célba. Ha most megnézzük a weboldalukat, szinte teljes egészében a Tesla elleni kritikáikra és a két Super Bowl hirdetésre koncentrál.

A csoportot a technológiai vállalkozó Dan O’Dowd támogatja, aki maga is régóta Tesla kritikus.

A Washington Post szerint O’Dowd félmillió dollárt fizetett a „Bojkottáljuk a Teslát” Super Bowl hirdetések sugárzásáért a célzott piacokon.

A ‘Bojkottáljuk a Teslát’ hirdetések látványosak

Ha mindez ismerősnek tűnik, az azért van, mert O’Dowd és a The Dawn Project már a tavalyi Super Bowl alatt is futtatott anti-Tesla hirdetéseket. A tavalyi hirdetések arról szóltak, hogy tesztek alapján kiderült, a Tesla önvezető szoftvere áthajtott iskolabusz megállító táblák mellett, és gyerek méretű bábukat ütött el.

Most azonban a The Dawn Project-nek nem kellett tesztjelenetre hivatkoznia. Alig két hónappal a tavalyi hirdetés sugárzása után valóban megtörtént a hasonló iskolabuszos eset, amikor egy autópilótával közlekedő Tesla elütötte a 17 éves fiút Észak-Karolinában, amint leszállt a buszról. Az iskolabusz megállító táblája kihajtva volt és a villogó lámpák működtek. A The Dawn Project egyik idei Super Bowl hirdetésében felhívja a figyelmet erre az eseményre.

A The Dawn Project második hirdetése még figyelemfelkeltőbb, mivel felhívja a nézők figyelmét a Tesla kezelési kézikönyvére, amely megjegyzi, hogy az autopilóta használata hol biztonságos.

„A Tesla kitér az autópilótás balesetek felelőssége alól, arra hivatkozva, hogy a tulajdonosi kézikönyv eldugott megjegyzése szerint az autopilóta csak autópályán használható biztonságosan,” mondja a hirdetés, figyelmeztetve arra, hogy a kormányzat arra kérte a Teslát, hogy korlátozza az autópilóta használatát csak az autópályákra.

„Megdöbbentő módon a Tesla visszautasította,” folytatódik a hirdetés, hivatkozva a kormányzat kérésére. A Super Bowl hirdetés ezután hivatkozik a halálos balesetekre, amelyekben Tesla járművek érintettek voltak, amikor azok az autópilótát használták.

A Tesla rajongók gyakran hivatkoznak O’Dowd üzleti partnerségére egy másik céggel, a Mobileye-val, amely versengő önvezető szoftvert gyárt, hogy megkérdőjelezzék O’Dowd hitelességét. The Washington Post korábban arról számolt be, hogy „motivációját kizárólag a Tesla technológiájának biztonságával kapcsolatos aggodalmai vezérlik”.

Az üzenet hordozójának szándékaitól függetlenül a The Dawn Project hirdetései valós, tényeken alapuló eseményekre hivatkoznak. És a „Bojkottáljuk a Teslát” az a szervezet válasza egy olyan vállalatra, amely látszólag figyelmen kívül hagyja a biztonsági előírásokat.