China's live streaming factories are bleak. Now TikTok wants to open one in the U.S.

Kínának vannak borzalmas élő közvetítéses gyárai. Most a TikTok is nyitna egyet az USA-ban.

A The Information szerint a TikTok stúdiókat tervez nyitni a nagyvárosokban, ahol a tartalomkészítők élő adásokban tudnak majd bevásárlást népszerűsítő streamket tartani a platformon. Ez a lépés a TikTok Shop széleskörű hozzáadását és elterjedését követi 2023-ban, amely az alkalmazás e-kereskedelmi eleme.

Ha ez az ötlet ismerősen hangzik, az azért lehet, mert hasonló létesítmények már évek óta léteznek Kínában, köztük egy Wuhanban, amit maga a TikTok üzemeltet. Vagy talán emlékszel a YouTube Spaces-re, azokra a nagyvárosi központokra, ahol 2012-től kezdődően a tartalomkészítők ingyen használhattak stúdiókat, felszereléseket, utómunka eszközöket és képzéseket, amelyeket a YouTube biztosított. Összesen 10 ilyen Space-t nyitottak nagy feltűnéssel Berlinben, Londonban, Los Angelesben, New Yorkban, Párizsban, Rio de Janeiróban, Tokióban, São Paulóban, Mumbaiban és Dubaiban.

A Spaces helyszíneit tartalomkészítésre használták, kölcsönadták premier előadásokra, a Streamy Awards-ra, sőt még egy epizódhoz is James Corden Late Late Show-ban. 2020-ra azonban komoly kihívásokkal néztek szembe. Drágák voltak fenntartani, és a legfőbb tartalomkészítőknek már nem volt szükségük csúcstechnológiájú eszközökre vagy stúdiókra ahhoz, hogy magas minőségű, jól teljesítő videókat készítsenek. Ráadásul a YouTube annyira megnőtt, hogy a Spaces már nem tudta kielégíteni a helyszínt használni kívánó készítők igényeit. A helyszínek közül hétet bezártak a COVID-19 pandémia csúcsán, és azóta is zárva tartanak. 2024-re csak a São Pauló-i, Mumbai-i és Dubai-i helyszínek működnek.

Lehet, hogy a TikTok új vállalkozását nem éri majd el hasonló sors. Végül is a TikTok Shopon keresztül élő adásokat közvetítő live streamereknek valóban szükségük van egy fizikai helyre, ahol bemutathatják és tárolhatják termékeiket.

De amikor egyéb tartalomkészítési elemeket veszünk számításba, úgy tűnik, ezek a létesítmények több bajt okoznak, mint amennyit megérnek. A The Information jelentése szerint a TikTok azt tervezi, hogy a márkák közvetlenül a stúdióba küldhetik termékmintáikat, hogy a készítők használhassák és esetleg felvegyék őket. De a legtöbb főbb tartalomkészítőt már közvetlenül vagy menedzsmentügynökségeiken keresztül küldik a márkák csomagjai. Ráadásul a TikTok még nem határozta meg, hogyan fogja anyagilag támogatni ezt az új vállalkozást. A The Information jelentése szerint a belső megbeszélések arról szóltak, hogy a készítőktől tagsági díjat szedjenek a helyiség használatáért. Vajon a készítők tárolhatják-e készleteiket a Spaces-ben éjszakára, vagy mindennap magukkal kell vinniük azt?

Aztán ott van a kereslet kérdése. A The Information szerint a TikTok úgy tervezi, hogy ezekben a fizikai stúdiókban naponta „több tucat készítőnek” biztosítanak helyet, amely őszintén szólva elenyésző mennyiség, tekintve, hogy a platformon aktív készítők száma egyes becslések szerint több mint 1 millió.

Talán a legaggasztóbb a kilátás, hogy tucatnyi ember zsúfolódik be a szobákba, felesleges műanyag cikkeket árulva, míg bolygónk túlmelegszik. A kínai élő adásos gyárakról készült videofelvételek sötét, megrendítő emberi űrt tárnak fel. Mindezek ellenére a TikTok az első stúdióját Los Angelesben kívánja megnyitni, egy olyan városban, amely túlságosan is jól ismeri a valóság nyereségérdekelt manipulálását.