'Poor Things' explores the power of sex

A „Szegény Dolgok” a szexualitás hatalmát tárgyalja

A Poor Things című film Velencei Filmfesztiválon tartott világpremierje óta nagy izgalmat és vitát váltott ki szexjelenetei miatt. Azonban a felhajtás közepette elveszik, hogy a főhősnő, Bella Baxter (Emma Stone) szexuális útjának ábrázolása milyen merész ellentétet mutat Yorgos Lanthimos rendező korábbi filmjeivel szemben.

A rendező legnyugtalanítóbb alkotásai a testi önállóság kérdését boncolgatják, különösen a horrorát, hogy az ember elveszíti az irányítást a saját testén. A The Killing of a Sacred Deer című filmben a szereplők egy eltorzult bosszúterv részeként veszítik el a test felett való irányítást. A The Lobster című filmben a szingliknek 45 nap alatt kell élettársat találniuk, különben állattá változnak. A Poor Things azonban, egy fantasztikus tudományos-fantasztikus történet, izgalmas vizsgálata annak, milyen felszabadító és erőteljes lehet magunkénak vállalni a testünket. És Bella számára ez az önfelfedezés a szexen keresztül történik.

Ez a Frankenstein-szerű történet egyfajta serdülőkori történetként játszódik le, amiben Bella fiatal elme és érett teste furcsa tükrözése egy serdülő lány szexuális felfedezéseinek, új érzéseinek és a szélesebb világ felismerésének. Útja során szabadsága és testi önállósága megvalósítása felé az életében lévő férfiak folyamatosan arra törekednek, hogy korlátozzák, mit tehet a testével. Legyenek azok apai figurák vagy szeretők, Bellát arra akarják kényszeríteni, hogy az ő feltételeik szerint létezzen. De Bella lázadása mindig arról szól, amit ő kíván. Így természetesen az önmagával való kísérletezéssel kezdődik.

Már a történet elején teremtője/apja, Dr. Godwin „God” Baxter (Willem Dafoe) étkezőjében Bella egy almát ragad meg, és szexuálisan kísérletezget vele, dörzsöli azt a nemi szerveihez. Amikor a cseléd belép az étkezőbe, Bella nem tudja visszatartani izgalmát. „Bella akkor boldog, amikor akar,” mondja kirobbanó örömmel. Így a szexuális élvezet és a boldogság számára összekapcsolódik. De e felfedezésért a puritán cseléd leszidja. Godwin tanítványa, Max (Ramy Youssef) szintén leszidja, megjegyezve, hogy az udvarias társadalom nem helyeselné. Mégis, tagadhatatlan érzés, hogy valami kinyílt, és mindent meg fog változtatni Bella számára.

Szex örökre megváltoztatja Bella életét.

Emma Stone as Bella Baxter in "Poor Things."

Forrás: Searchlight Pictures

Godwin otthonában Bella szigorúan túlvédett apja miatt. Bár bizonyos szabadságokkal rendelkezik, ritkán jut ideje magára, hogy megfelelően felfedezze vágyait és a saját testét. És amire Bellának a legnagyobb szüksége van, az a felfedezés: Az első teljes mondat, amit kimond, „Bella szeretné a világot látni.”

Bellának egy másik korlátozó ajánlatot tesz Godwin, amikor úgy dönt, hogy össze akarja házasítani a Bella iránt rajongó Maxszal. Godwin azt is előírja, hogy Maxnak és Bellának az ő otthonában kell maradniuk – egy világos mód arra, hogy továbbra is irányíthassa Bellát, megtarthassa alattvalóját a házban, és korlátozhassa a valódi világtól. Mivel Godwin az, aki a holttestet a lélegző Bellává támasztotta fel, bizonyos értelemben tulajdonának tekinti – vagy ahogy ő mondja, „kísérletének”.

Eközben az édes és kedves természetű Max arra törekszik, hogy Bellát szerető lányból odaadó feleséggé irányítsa. De ahhoz, hogy Bellánek ez sikerüljön, követnie kell azt az „udvarias társadalmat”, amit Max rásóz – ami szembemegy újonnan felfedezett testi vágyaival.

A házassági szerződés elősegítése érdekében Godwin Duncan Wedderburn ügyvédet (Mark Ruffalo) hívja meg, ​​aki egy szenvedélyes csavargó, aki más szerepet szán Bellának – szeretője szeretné, hogy legyen. Duncan ellentétben Maxszal, elutasítja az udvarias társadalom ötletét. Duncan agresszíven hajszolja Bellát, lesurrant a hálószobájába és már az első találkozáson hozzányúl a nemi szervéhez, ami izgalomba hozza. A bonvivant attitűdje és a romantikus ígéretei, hogy elszöknek egy szexekkel telített kalandra, Bella számára felajánlanak egy lehetőséget a Godwin és Max által ráerőltetett szerepek elleni lázadásra. Duncannek köszönhetően lényegében megkúrja az udvarias társadalmat, és ezt vidáman teszi.

Sok történetben, ahol fiatal nők felfedezik önmagukat, Bella serdülő szexuális élete a növekedéshez egy út, amelyen keresztül megkérdőjelezi a társadalmi szabályokat. Miért ne mondhatná ki, amit akar? Miért ne tehetne úgy, ahogy jónak látja? És miért kellene egy cseppet sem bánjon, amit Duncan parancsol neki? Ezek olyan kérdések, amelyekre Duncan nem tud olyan választ adni, amely Bella számára kielégítő lenne.

Bár a pár kezdetben szenzációs affért él át, amely tele van kielégítő „heves ugrálással”, Bella hamarosan rájön, hogy állóképessége, szexuális vágya és a világ iránti kíváncsisága nagyobb, mint Duncané. Duncannek rémületére Bella más férfiakkal is kipróbálja a szexet és egyedül városi kirándulásokra indul. Annak ellenére, hogy erős szexuális kapcsolatuk van, konfliktus támad köztük az irányítás miatt, ami Duncant féltékeny szeretővé teszi.

Egy hajókirándulás bővíti Bella látókörét.

Emma Stone as Bella Baxter in "Poor Things."

Forrás: Searchlight Pictures

Duncan annyira elszánt, hogy megtarthassa Bellát magának, hogy egy szó szerinti dobozba (nos, bőröndbe) teszi és elrabolja egy luxushajóra. Amikor Duncan szexet ajánl neki a frusztrációinak enyhítésére, Bella visszautasítja. Ez egy áttörő pillanat Bella számára, aki most már érzelmileg érett annyira, hogy megértse: Duncan aktívan korlátozza a szabadságát, és megtagadhatja azt, aki megtagadja őt.

Bella élete első szakaszában hedonista módon kezelte a dolgokat, ahol a szex fontos szerepet játszott önmegvalósulásához vezető útjában. De végül azok a cerebrális törekvései határozzák meg, hogy milyen ember váljon belőle. A film legdöntőbb pillanata akkor következik be, amikor Bella találkozik Marthával (Hanna Schygulla), egy idősebb nővel, aki a hajón nyaral. Martha az első személy, aki nem használja ki Bellát személyes haszonszerzés céljából és nem akarja irányítani. Ehelyett ez a tartalomra talált barát kielégíti Bella kiapadhatatlan tudásvágyát, és bevezeti őt a filozófiába.

A filozófia nem csak Bella elméjét terjeszti ki, hanem lehetővé teszi számára, hogy kiszabaduljon azon szerepek alól, amelyekbe kényszerítették. Godwinnál lánya, Maxnál feleség, Duncannál szerető volt. Mindezen szerepek másvalakihez való viszonyuk által vannak meghatározva, de a filozófia mutatja meg Bellának, hogyan virágozhat fel önmagában. Ez izgatja. Azonos étvágygyal falja a könyveket, mint amilyen mohón él a szexuális együttlétek. Felszabadította testét az élvezetekért, és most elméjét a filozófiáért.

Bella a „saját termelési eszközeként” válik a szex munkán keresztül.

Emma Stone as Bella Baxter in "Poor Things."

Forrás: Searchlight Pictures

Amikor egy váratlan fordulat a hajón Bella és Duncan pénztelenné teszi Párizsban, Bella egy bordélyházi tulajdonosnál, Swineynél (Kathryn Hunter) talál magának kereseti lehetőséget. Amikor Duncan megtudja, hogy Bella elkezdet szexmunkát végezni, „kurvának” nevezi. Bella szűkszavúan helyre teszi: „Mi magunk vagyunk a saját termelési eszközeink.”

Bella filozófiai tanulmányai drámai változást hoztak abban, ahogy önmagát és a körülötte lévő világot értelmezi. Egy életen át a férfiak próbálták korlátozni, mit tehet és mit nem tehet a testével, a szexmunka lehetővé teszi Bella számára, hogy ráébredjen: a szex nem csak az élvezet hasznos eszköze. Az élmény a bordélyházban feloldja az ötletet, hogy a teste teljesen az övé, és bármit megvalósíthat vele, amit akar. Itt ismerkedik meg politikailag gondolkodó kolléganője, Toinette-tel (Suzy Bemba), aki segít Bellának felfedezni a tudományt és a szocializmust. Párizsban töltött idejük alatt a kettős egymást sz